Wie zoekt die zoekt, wie vindt die vindt

Welkom op de pagina van Jan en Line. Deze pagina gaat over ons deel van een grotere groep van mensen die samen een plaats creëren om te wonen. We zijn begonnen onder de naam Rivendell en zo neemt ieder een zijn deel op. wij zijn op dit moment degenen die een plaats gaan verkennen en contacten leggen. Dit lees je in deze blog.


vinden van een plaats om te leven in eenvoud en in eenheid met de natuur en met mensen die dit mee ondersteunen.

maandag 3 maart 2008

dankbaarheid

zaterdag 1 maart 2008

Het is al een paar dagen dat dankbaarheid mij doorstroomt en dat ik merkt dat het niet meer gaat om wat ik wil maar wel wat ik kan geven. Of ik daarbij sterft of niet, dat maakt niet uit, ziekte of wat dan ook maar het gevoel van geven is zo sterk.

Langzaam aan versta ik het zelfs. Dat wat ik geef aan de aarde aan de wezens die ze bevolkt en zeker aan de mensen is de wereld die ik hier en nu maak. Het is niet dat wat ik wil uithalen dat ik maak het is wat ik er in steek. Hoe doorvloeien de volmaakte gevoelens van leven door mij heen en hoe spreken ze van een mooie wereld. Hoe staan deze gevoelens in schril contrast met dat wat ik ooit leerde van geef mij en nog en nog en nog en hoe creeëren ze een andere wereld meteen hier en nu.

Waar ik leerde dat ik moest op passen voor … voor zoveel, voel ik bij het geven dat ik ze niet hoef in te slikken dat ze bestaan maar dat ik ze niet hoef energie te geven.

Beste medebewoners van deze groene levende aarde

Ik schrijf omdat ik dit nu al twee maanden steeds voel als ik wakker wordt. Ik heb deze brief dus al een hondertal keren geschreven en nooit in het echt. Het is een openbrief die ook bedoelt is om te laten lezen aan degene die ons leiden.

Ik kies voor een wereld die ik ken van jongs af aan, de wereld van het kind die zo mooi beschreven is in de boeken van anastasia. Deze boeken hebben geen uitleg nodig geen universiteits gepraat geen analyse ze spreken over zo een volledigheid die weerklinkt in mijn hart jubbelt in elke cel van mijn lichaam. Ik voel de moetes van der wereld van mijn schouders vallen en ik kan het leven weer zien omdat de sluiers die er voor geplaatst zijn weg vallen.

NU vraag ik je beste medebewoner van deze mooi planeet aarde wat zijn we aan het doen en sterker nog waarom doen we morgen verder met wat we gisteren ook al deden? Vele mensen willen op een eenvoudige manier gaan leven dicht bij wat ze zelf ook zijn natuur, en leven. Ze weten ondertussen dat ze helemaal niet zo veel nodig hebben als wat rondom gezegd wordt. ZE willen praten met hun planten, ze willen lachen, dansen met de wezens van deze aarde. ZE weten ook dat ze kunnen geven aan de aarde. Wat ze nodig hebben is een plaats waar ze in vrijheid kunnen leven. Waar ze een huisje kunnen zetten en natuur om planten te kweken of te laten groeien. Eigenlijk een ha land waar een klein huisje op kan gezet worden. ZE hebben geen noodzaak aan grote sommen geld zo wel een klein beetje omdat we het nu eenmaal zo hebben geleerd maar daar willen ze zelf voor werken. Dus geen grondlasten,geen ziekenverzekering,

Dit wordt vaak dromen genoemd als je dit zegt en dan weet ik wat is er mis met dromen en waarom blijven mensen liever nachtmerrys hebben?

De manier die Anastasia aanhaalt is een droom en de wereld waar wij in leven is de realiteit?

Mijn vraag is dit kan je stil zijn en jezelf in de ogen kijken of je kinderen of geliefden en zeggen ik leef op de manier van mijn hoogste keuze? Laat ik het anders zeggen zou je in deze wereld willen herboren worden en wil je jouw geliefden in deze wereld laten leven? Is dit je mooiste geschenk aan hen?

Realisme dat wil zeggen: natuur beschermen tegen de manier van het leven van de mens. Zijn wij dan geen natuur? Hoe kan je dat los van elkaar maken? En als je het doet dat los maken hoe kan je dan de samenhang zien? Is het niet veel logischer van in de natuur te gaan leven zonder luxe en grote villas of apartementsgebouwen waardoor je weer deel uitmaakt van die natuur? Leef samen met natuur en kijk voor het eerst van je leven eens naar de perfectie van die natuur. Laat je inspireren door die natuur neem ze in je op wees natuur. Bescherm haar niet wees samen.

Realisme is ook een aantal wetten die gemaakt zijn door mensen die vinden dat ze ons besturen. Een aantal van die wetten zijn de wet op sektes. Deze wet bepaald dat sektes gevaarlijk zijn en mensen misleiden meestal komen alternatieve manieren van leven in deze wet terecht. De definietie van sekte is dit:

  1. Religieuze gemeenschap of groepering die zich heeft afgesplitst van de officiële kerk
  2. Geïsoleerde groep mensen die star vasthouden aan hun eigen, eenzijdige opvattingen en groepsbelang

Als ik terug wil naar een leven in samenwerking en eenheid met het leven zelf. Respect voor het leven zelf en de natuur waarin dit zich toont. Als ik kinderen de moglijkheid geef om zich te ontwikkelen tot wie ze in wezen zijn levende wezens met een eigen vrije wil, spirituele wezens. Dan ben ik niet bezig met een sekte maar laat ik eens kijken naar de mensen die dit zeggen want het is zo als meestal als je een vinger uitsteekt ter beschuldiging wijzen er drie vingers in je eigen richting. Zijn onze regeringen geen sektes die star vasthouden aan een zeer eenzijdige opvatting en groepsbelang? Stellen zij deze mening niet zodanig op dat anders leven wordt bestraft? Laten ze zich niet leiden door organismes die over geld en macht gaan ten koste van de natuur en dus van al wat met die natuur leeft?

wil Je meer weten over wat ik hier schrijf kijk dan maar eens op deze sites:

our dailie bread: http://www।ourdailybread।at/jart/projects/utb/website.jart?rel=en&reserve-mode=&content-id= 130864824946
over levend villen: http://www.furisdead.com/feat/ChineseFurFarms/
eartlings: http://video.google.com/videoplay?docid=-1282796533661048967
codex alimentarius: http://video.google.com/videoplay?docid=2944803407975749033
money changers: http://video.google.com/videoplay?docid=-515319560256183936&q=money+changers&total=164&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=0
de film over 9/11: http://video.google.nl/videoplay?docid=-1590675314105139271&q=9%2F11&total=70548&start=0&num=10&so=0&type=search&plindex=2

Wat zijn uw wetten waard? Ik voel mij niet meer gebonden door deze wetten ze leiden mensen weg van hun essentie en verwoesten deze planeet. Mocht u bang zijn dat ik dan mensen ga vermoorden dan zeg ik dit. Kijk in de richting van degene die steeds weer mensen willen aan banden leggen en daar zelfs niet voor oorlog en moord terug deinzen.

Liefde maakt vrij, angst bind. Als u dit spel wenst mee te spelen dan voel ik diep mededogen met u.

We zijn gaan leven in het gevolg en we zijn de oorzaak vergeten. Dat wil zeggen we kijken naar de wereld om ons heen en die proberen we te veranderen. We zijn vergeten waar de oorzaak ligt van wat willen veranderen.

Mocht je willen weten hoe het anders kan lees dan de boeken van anastasia en laat je hart je vertellen wat je echt wilt en zo veel anderen sites die je vertellen wat anders kan। kijk maar eens op http://www।rivendellvillage.org/ waar we een heleboel sites en links hebben bijeengebracht in één visiebeeld dat realistisch is.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Dude, chillt eens een beetje. Je definitie van sekte klopt niet, er komt meer bij kijken dan je oversimplificering doet uitschijnen.
Meer eigenschappen : http://www.marjolicious.com/cults/.
Niks tegen earthships, geen problemen voor de hare krishna's. Verder mag iedereen al zijn ideeën volgen.
Basicly, de enige stappen die hier in Belgie zijn gezet tegen sektes, zijn stappen tegen scientology. En achter die actie kan ik volledig staan.
Ik snap het niet goed, dit is wetgeving gemaakt voor jullie 'zoekers' om mensen met een open geest te beschermen tegen kl**tzakken die op dat soort mensen jacht maken om ze te ge/mis-bruiken.

Jan zei

bedankt voor het bericht was even raar kijken en ik laat het nu inzinken.
Als ik er klaar mee ben
laat ik het je weten of ik zet het bij op de blog
groeten
Jan
o ja er zijn in elk geval al heel wat zinnen die voor mij niet volledig zijn en je gebruikt jargon dat ik niet ken zoals: Dude, schillt
je zin van earthships en hare kriscnas snap ik niet

Jan zei

Wat ik schrijf over sektes is inderdaad de zin die staat in een woordenboek. Het wil dus zeggen dat die de uitleg is die bij dat woord staat. Ik heb de website gelezen over sektes en versta dat hier een heel ander beeld wordt gegeven dan wat in de woordenboek staat.
Waarom ik hier zo wetgeving op sektes aanhaal en aval is omdat er heel wat plaatsen zijn waar steinerscholen, mensen die op een andere manier leven, een groep die zich uit de "normale" manier van leven terug trekt, enz als sekte worden bestempeld.
Als ik de definitie van sekte bekijk valt mij op dat vele politieke beslissingen in zo een wereld van "Geïsoleerde groep mensen die star vasthouden aan hun eigen, eenzijdige opvattingen en groepsbelang" worden genomen. Mijn punt is dus dat de veroordeler zelf doet wat hij bij iemand anders of ander groep veroordeeld.
Er wordt zeer star vastgehouden aan economische belangen, sociale belangen of gewoontes en het grotere plaatje van leven wordt vaak uit het oog verloren.
tot hier mijn antwoord
groeten
Jan

Anoniem zei

Hoi,
Ja sorry, was nogal rap aan het tikken. "Dude, chillt eens een beetje" wil ik mee zeggen: Komaan makker, kalmeer eens even.

Met earthships en hare krishna's wil ik zeggen dat de krishna's (die toch behoorlijk 'sekteachtig' zijn) met rust worden gelaten in ons belgenlandje.

Earthships of eco-dorpen zoals die van Lorién worden ook met rust gelaten. Bart de wever z'n zus woont in één: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=GB01HRCOH

Bekijk anders de site van de mensen die tegen 'sekten' zijn en hun ex-leden begeleiden naar een noraal leven terug: http://www.sas-sekten.be/

Hun eigenschappen van een gevaarlijke sekte :

- bedrieglijke of misleidende wervingsmethoden,
- het aanwenden van mentale manipulatie,
- de slechte fysieke of geestelijke (psychologische) behandeling waaraan adepten of hun familie worden onderworpen,
- het ontzeggen aan de adepten of hun familie van passende medische zorg,
- geweld, met name seksueel geweld, ten aanzien van de adepten, hun familie, derden of zelfs kinderen,
- de verplichting voor de adepten om met hun gezin, hun echtgenoot, kinderen, verwanten en vrienden te breken,
- het feit dat kinderen worden ontvoerd of aan hun ouders worden onttrokken,
- het ontnemen van de vrijheid om de sekte te verlaten,
- buitensporige financiële eisen, oplichting en verduistering van geld en goederen ten koste van de adepten,
- de onrechtmatige exploitatie van het werk van de leden,
- een compleet breken met de democratische samenleving die als boosaardig wordt afgedaan,
- de wil om de samenleving ten gronde te richten ten voordele van de sekte,
- het aanwenden van onwettige methodes om macht te verwerven.

Als andere mensen 'sekten' gebruiken als scheldwoord voor mensen of groepen die een andere ivertuiging hebben dan zij, dan is dat spijtig. Maar het zijn niet die mensen die de wet interpreteren of ze toepassen.
Zo zijn er ook een hoop mensen die vinden dat alle migranten 'dieven' zijn, toch worden ze niet in de gevangenis gestopt als ze geen regels breken.

Verder , de politiek een "Geïsoleerde groep mensen die star vasthouden aan hun eigen, eenzijdige opvattingen en groepsbelang" noemen? Euhm, laatste tijd nog eens naar het nieuws gezien? Links en rechts vallen over elkaar, vlaams en waals , de regering is pas na een klein jaar kunnen starten.

Dat is nu eenmaal democratie, dat zorgt ervoor dat iedereen gelijk vertegenwoordigd wordt en is de basis van onze democratische maatschappij. Inclusief het recht op vrijheid en respect voor de mensenrechten inclusief de vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing.
Inclusief het recht om een eigen beweging op te richten en deel te nemen aan het proces, dat is natuurlijk iets moeilijker dan er over klagen.
Inclusief onze welvaart die er voor zorgt dat jullie over geld en een busje kunnen beschikken om de wereld mee te verkennen. Die er voor zorgt dat jouw ideeën uitgedragen kunnen worden over een wereldwijd computernetwerk.

Je mag trouwens blij zijn dat je hier in het westen woont, in een derdewereldland was je nooit aan je huidige zelfontplooing toegekomen (zie maslow : http://nl.wikipedia.org/wiki/Piramide_van_Maslow ). Vraag maar eens aan de chinezen die je computer in elkaar hebben gezet of zij in staat zijn een tijd hun werk aan de kant te laten voor een spirituele tocht, diemensen mogen niet eens ongecensureert het internet op. Om van de arme tibetanen nog maar te zwijgen, die kennen niet eens vrijheid van godsdienst en levensbeschouwing.

Klassiek is wel dat klagen éérst komt voor de westerling, de afrikaan relativeert sneller. Kwestie van verwachtingen zeker...

Blogarchief